Elämäntapamuutos ja syöminen

Updated: 2 days ago


(Resepti jutun loppuosassa)

Nyt kun vuosi on vaihtumassa, monella saattaa olla mielessä muutokset, kuten esimerkiksi: Elämäntapamuutos, liikunnan lisääminen elämään, sekä muu hyvinvointiin liittyvä. Haluankin näin ollen muistuttaa,

ettei syöminen itsessään lihota,

päin vastoin.

Ruoka antaa voimaa jaksaa treeneissä, töissä ja ylipäätänsä elämässä!

Huomion arvoista vain on, mitä lautaselle laitat.

Se mikä lihottaa on mm.

- pika-, ja valmisruoat

- Päivittäiset herkuttelut

- runsaasti kovaa, tyydyttynyttä rasvaa sisältävät ruoat

- liian harvoin syöminen ja kun syö, syö liian suuren määrän kerralla

- liian VÄHÄN syöminen.

Kyllä, varsinkin naiset (vähän liiankin usein) saa aterioistaan päivän aikana liian vähän kaloreita ja näin ollen kroppa on laittanut pikku jarrun päälle ja saattaa siis pitää kiinni niistä kiloista, joista haluaisi eroon.

- liian vähäinen veden juonti päivän aikana

- liian vähän liikuntaa päivän aikana

- pitkittynyt stressi

jne.


Mikä auttaisi laihtumaan, esimerkiksi:

- säännöllinen syöminen, n. 5 kertaa päivässä

(aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala)

- itse tehty kotiruoka ravintorikkaista aineksista

- riittävä veden juominen! n. 2-3litraa/vrk

- liikunnan lisääminen päivittäiseen elämään.

Töissä/kaupoilla hissin sijaan portaat. Mene työmatka kävellen/pyörällä, jos mahdollista, kävelylenkki 15-30min päivittäin jne. Pienin askelin edeten, maltti on valttia tässä touhussa.

- riittävä sekä tasainen proteiinin saanti päivän aikana

(proteiinia saa esimerkiksi: Lihasta, kanasta, kananmunasta, raejuustosta, maitorahkasta, luonnon jogurtista, maidosta, pavuista, linsseistä, herneistä, pähkinöistä, soijavalmisteista sekä sieniproteiineista).

- Riittävä hyvänlaatuisen rasvan saanti.

Kyllä, rasvasta pääsee eroon rasvalla ;D

Suosi pehmeän rasvan lähteitä (tyydyttymättömät rasvat) öljyjä, kaloja, siemeniä, avokadoja, pähkinöitä.



-->Niin, ja VAHVA SUOSITUS:

Kauppareissulla vietä kauemmin hedelmä-, ja vihannesosastolla aikaasi.

Valitse sieltä mahdollisimman paljon eri värisiä juureksia, vihanneksia ja hedelmiä. Niistä on paljon hyötyä kotona ja saat tehtyä niin lounaat, kuin päivälliset ja välipalaksi löytyy näppärästi hedelmäkorista banaani/mandariini tai voit napostella kippoon valmiiksi leikattuja porkkanan ja kurkun siivuja.


























--> Lopuksi resepti, joka sopii hyvin lounaaksi tai päivälliseksi, ole hyvä!




3. Kauppa ja helpot reseptit keittiöön


SPAGETTI & LIHAISAT LINSSIPULLAT (n.4-6annosta)


Tarvitset kaupasta (jos ei löydy kotoa):

- Täysjyvä spagettia

- Naudan jauhelihaa 10-17% 700g

- Vihreät linssit

- Kananmunia 2

- Korppujauhot

- Kurpitsansiemen jauhe (ei välttämätön)

- Soijakastike

- Ketsuppi (sokeriton)

- Vehnäjauhot

- Lihaliemi kuutio

- Sinappi

- Extra neitsyt oliiviöljy

- kirsikka tomaatteja

- mozarella juustoa

- vesi


- Mausteet: mustapippuri, basilika, perunamauste, ruususuola/merisuola, jauhelihamauste, valkosipulijauhe


VALMISTUS:

1. Laita vihreät linssit likoamaan 30min ajaksi kylmään veteen.

2. Uuni 200 asteeseen.

3. Ja uunin lämpiämistä odotellessa laita linssit vielä kiehumaan kattilaan 20min ajan.

4. Ota 2 uunipeltiä esiin ja levitä niiden päälle leivinpaperit valmiiksi.


5. Laita vesi 4dl kulhoon ja korppujauhot 1dl sekaan, anna tekeytyä pari minuuttia.

6. Lisää veden ja jauhojen sekaan jauheliha 700g, 2 munaa, linssit,

kurpitsansiemen jauhe 1,5 tl, sekä mausteet: mustapippuri, valkosipulijauhe 1/2rkl, jauhelihamauste 2rkl, basilika 1/2rkl, perunamauste 1rkl, suola 1-2tl.

7. Sekoita puukauhalla/kädellä kaikki sekaisin ja ala pyöritteleen taikinasta sopivan kokoisia pullia pellille. Viimeistele ne sirottamalla päälle vielä hieman korppujauhoa.


8. Laita lihapullat uuniin n.25min ajaksi.

1. Valmista nyt kastike. Laita 1 lihaliemikuutio 1/2litraan vettä, kiehauta ja ota pois liedeltä jäähtymään.

2. Ota erilliseen kippoon kylmää vettä 2,5dl ja sekoita haarukalla joukkoon vehnäjauhot 2-2,5rkl niin, että kaikki paakut lähtevät pois.

3. Valuta vesi+jauho -seos ohuena norona lihaliemi -veteen samalla sekoittaen.


4. Lisää joukkoon soikakastike 1/2rkl, ketsuppi 1,5rkl, sinappi 1tl ja mausteet: Mustapippuri, suola 1/2-1tl



  1. Laita lopuksi maksaronit kiehumaan veteen 10min ajaksi ja lorauta kiehuvaan veteen oliiviljyä n.1rkl. Kun ovat valmiit, valuta vesi pois. (Jos haluat spagettien erottuvan toisistaan hieman helpommin, käytä pikaisesti ne kylmän veden alla, mutta vain nopeasti).



2. Pilko tomaatit ja mozarella lisukkeeksi. (Halutessasi voit lisätä näiden päälle myös hieman basilikaa).








NAUTI! <3: Marianne







101 views0 comments

 

Yritys:

(ent. PT-MaiCross)

Airot Elämään 

Y-Tunnus:

2904730-4

Sähköposti:

marianne@airotelamaan.fi 

Puhelin:

044 011 8370

Ti-La klo 10-18.00

Su-Ma klo 12-16.00

(Arvioitu vastaamisaika:

Vuorokauden sisällä)

  • Instagram
  • Black Facebook Icon

© 2023 by Maggie Louise. Proudly created with Wix.com